Mirjana Tomasevic, Pozivnica

16.11.2023. у 20.00 часова

Галерија Мостови Балкана

Структурална прожимања

Прожимање закона природе и закона ликовности је урезано у Мирјанин начин размишљања, који затим претаче у своје радове. Сама материјализација је исход различитих графичких техника, на овој изложби конкретно, линореза. Почеци ове серије су везани за период пандемије, када уметница успева да упркос ограниченошћу временом и простором, под притиском укупне ситуације, нађе најпогоднији начин да се одупре свим пошастима, утоне у свој рад, побегне у свој унутрашњи свет и изрази свој уметнички набој, доказујући да уметност нађе свој пут, и у најоскуднијим и најсуровијим околностима, попут воде. Кроз њен рад се може видети тај пркос да уметничко биће преживљава попут цвета који наставља да цвета, попут ветра који дува, траве која расте. Боје, покрет, хармонија, облици су елементи природе који су обновљиви, присутни и неупитни, ти исти елементи су саставни део слике/графике. Међуодноси и релације ових елемената су део једног подједнако дубинског и спонтаног процеса саме природе, али и ликовне уметности. Иако фрагментарно апстрактан, задржава асоцијативне везе са формама из природе, па је укупан рад експериментално кретање кроз различита стања познатих облика и њихових релација.

Инстиктивно су се наметнули мотиви као што је цвет, лист које уметница исцртава и урезује на плочи. Изабрани мотив и тема су спонтани избор, али не тако случајан, сигурно се ослањају на претходно, дуго и посвећено уметничко тражење. Уметница ослушкује своје унутрашње импулсе, своје реакције на дате околности, она бира и гради за себе бољу атмосферу, а управо је успоставља кроз тражење идеалне форме, прави селекцију од могућих варијација, које ће прећи у наредну фазу деловања. Намеће се преплитање природе, облика који се налазе у природи, али и у раду уметнице, па се дешава једно узајамно даривање природи и себи. Отуда назив рада „Gift”, где је сваки тај цвет – поклоњени тренутак пажње, љубави и посвећености, како универзалне тако и појединачне, себи или другима. Тридесет шест листова одређеног формата чине целину, стварајући кружење енергије кроз давање и примање, природа-уметник-гледалац…

Мира Вујовић, историчар уметности

Мирјана Томашевић рођена je 14. 8. 1967. године у Београду.

Факултет примењених уметности и дизајна завршила је 1991. године на Одсеку   Примењена графика, а магистрирала 1994. године код ментора, ред. проф. Божидара Џмерковића. На уметничкој сцени присутна је од 1992. године од када је и члан УЛУС-а и Графичког колектива. Редовно учествује на графичким конкурсима  у циљу промоције и очувања  класичних графичких техника.

До сада је приредила 17 самосталних изложби графика и то: у Београду (више пута), Крагујевцу, Шапцу, Врњачкој Бањи, Мајданпеку, Смедеревској Паланци, Новом Саду, Софији и Смољану (Бугарска), Приједору (БИХ), Тбилисију (Грузија) и Јеревану (Јерменија). На професионалном плану има преко 300 колективних излагања у земљи и иностранству, међу којима су: Међународни пројекат савремене графике Мементо мори 2021/22 – Мексико, Шпанија, Чешка Република, Србија; Треће ИАПА графичко бијенале 2020 – Кина; Међународно графичко бијенале РОК 2020, 2018 – Тајван; Бијенале графике 2022, 2020, 2018 – Чачак, Србија; Међународно бијенале уметности ‘АРТиЈА, радови од папира и на папиру, 2022, 2020, 2018 – Крагујевац, Србија;  Међународно графичко тријенале графике 2021 – Ћешин, Пољска; TYPA 2021 висока штампа – Тарту, Естонија; Мини принт тријенале 2021 – Гренхен, Швајцарска; Међународно тријенале мале графичке форме 2023, 2017 – Лођ, Пољска; Треће међународно бијенале мале графичке форме  2018 – Лагуна Паива, Аргентина; Друго интернационално графичко бијенале 2018 – Скопје, Македонија; Тријенале мале графичке форме  2016 – Виљнус, Литванија; Интернационално бијенале графике, 2015 – Гуанлан, Кина; Међународно бијенале  графике Јосиф Исер, 2021, 2019, 2017, 2015 – Плоешти, Румунија; Бијенале графике,  2021, 2019, 2017, 2015, 2013 – Варна, Бугарска; Аква Терме, 2017, 2015 – Италија; ОСТЕН, 2016, 2014 – Скопје, Македонија…

 

Поставку чине графички листови изложени у формацијама полиптиха¸ као структуре у мањим или већим групама (30 графика формата од 29 x 27.5 цм до 70 x 116 цм), затим графике квадратних формата мањих димензија структуриране у некој врсти графичког мозаика (36 графика, 20 x 20 цм), и  просторна инсталација, реализована такође у ручној штампи.